joi, 2 februarie 2012

"Cărţile sunt ca dragostea."

                                                                                                                           (deviantart.com)


                         Cărţile sunt ca dragostea. Când priveşti înapoi, identificarea primei lecturi este la fel de dificilă ca identificarea primei iubiri. Ordinea cronologică nu stabileşte neapărat întâietatea, nici când este vorba despre cărţi, nici când este vorba despre stările cunoscute sub numele de prima  dragoste. De fiecare dată când mă îndrăgosteam (şi asta a durat până târziu) eram convins că sunt (în sfârşit!) la prima dragoste, că de data asta e chiar pe bune. Mi se părea că pentru prima oară trăiesc cu adevărat. Toate experienţele anterioare păleau în lumina pasiunii prezente, sortită şi ea uitării în clipa unor noi scăpărări amoroase. La fel, fiecare nouă carte citită umbrea toate cărţile pe care le citisem până atunci, ba chiar şi iubirile care o precedaseră, doar pentru a fi, la rândul ei, retrogradată în banal de o nouă lectură... Ajunsesem să simt că îmi trădez iubitele cu cărţi şi cărţile cu iubite. Căutam pe atunci cartea la care să mă pot opri definitiv, citind-o iarăşi şi iarăşi de la capăt, fără să mă plictisesc, fără să mai simt vreodată nevoia altei cărţi.[...]
      Am încercat  mai târziu să aflu care a fost, de fapt, prima mea carte [...] Constat că prima mea carte datează din perioada preşcolară şi că nu a existat niciodată sub formă de carte palpabilă, deşi când mă gândesc la ea îi văd coperţile, îi simt mirosul în nări, îi aud foşnetul plin al paginilor, îi desluşesc forma şi greutatea în palme. Este o antologie cristalizată spontan din poveştile şi poeziile pe care mi le spunea mamaia, bunica mea de la ţară [...]
            Antologia lui mamaia a fost  abecedarul meu nescris.
         (Florin Bican, Abecedarul meu nescris, în volumul  Care-i faza cu cititul?)

7 comentarii:

  1. Mi se pare puţin stranie ideea de a căuta o carte pe care să o citeşti şi reciteşti la infinit şi să ignori astfel alte cărţi. E ca şi cum ai căuta perfecţiunea. Un ideal himeric, nu?

    RăspundețiȘtergere
  2. Prima carte, este exact ca prima iubire, si in cazul meu.
    Niciodata nu voi putea stabilii, despre niciuna, care a fost.
    Special, oricum !:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Chiar daca nu ne amintim prima iubire sau prima carte citita, sigur ne vom aminti mereu cele mai bune carti, cele mai puternice iubiri, nu-i asa?
    Si intr-adevad, nu poti citi la infinit aceeasi carte, dar, chiar daca mai citesti si altele, te intorci mereu la ea, ii arunci o privire in biblioteca, o redeschizi din cand in cand, poate o recitesti din vreme in vreme... Asa o fi si cu iubirea?!

    RăspundețiȘtergere
  4. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dragostea pentru lectura este ceva care se invata dar nu se preda. În acelaşi mod în care nimeni nu te poate forţa sa te indragostesti, nimeni nu te poate forţa sa iubesti o carte.Sunt lucruri care se intampla din motive misterioase,dar lucrul de care sunt convinsa este ca fiecare dintre noi are o carte care il asteapta.Intr-un loc anume,intr-o biblioteca undeva,exista o pagina escrisa pentru noi.

    RăspundețiȘtergere
  6. va rog ajutatime si pe mn!!am nevoie de mesajul care se desprinde din lectura textului astuia

    RăspundețiȘtergere